Tässä luvussa tarkastelen SOPE-huonekaluliikettä ja sen markkinointiympäristöä. SOPE on huonekalujen valmistaja ja jälleenmyyjä. Valikoimiin kuuluu pääasiassa sohvat, tuolit, pöydät ja hyllystöt.
Markkinat ja kysyntä
Tarkastellaan SOPE:n markkinoita eli asiakkaita, jotka haluavat ostaa huonekaluja. Potentiaalisia ostajia ovat kaikki kotitaloudet, yritykset ja yhteisöt. Huonekaluja tarvitaan jokaisessa kodissa ja tiloissa joissa ihmiset työskentelevät tai asioivat. Potentiaalisella ostajalla ei tarkoiteta jo ostaneita asiakkaita, vaan kaikkia jotka voidaan saada ostamaan. Kokonaismarkkinat ovat siis SOPE:n kannalta laajat.
Kysynnällä tarkoitetaan sitä määrää jonka ostajat haluavat ostaa tiettynä ajanjaksona yrityksen toiminta-alueella.(1) SOPE:n myymälä- ja jälleenmyyjäverkosto ylettyy Helsingistä aina Rovaniemelle, jolloin kysynnänkin voi olettaa suhteellisen laajaksi. Todellinen kysynnänmäärä näkyy vasta kulutuksena, jota voidaan mitata vaikka euroilla.
Kysynnän vaihtelut vaikuttavat varmasti myös huonekalumyyntiin. Nyt elettävää korkeasuhdannetta voi pitää hyvänä huonekalualalle, sillä rahaa ja intoa kodinsisustamiseen on. Kauppa käy jokatapauksessa, mainonnalla on hyvä muistuttaa yrityksen olemmassaolosta ja tiedottaa erilaisista alennuskampanjoista. Laadukkaat ja kalliit kalusteet menevät kaupaksi paremmin kuin laman aikana, jolloin kalliita hankintoja vältetään ja lykätään tuonnemaksi. Lyhytaikaset vaihtelut kuten vuodenajat eivät näy huonekalukaupassa. Sen sijaan muotivaihtelut asettavat tiettyjä vaatimuksia huonekaluvalikoimaan. SOPE:ssa tämä ei tosin näy voimakkaasti, koska valikoimissa on pääasiallisesti vuosia markkinoilla olleita ajattomia "klassikoita". Pitämällä valikoimissa hyvin muunneltavissa olevat kokonaisuudet ja esim. laajan kangasverhoiluvalikoiman pysytään muotivaihteluissa ajantasalla. Epäsäännöllistä vaihtelua eli odottamattomia kysynnän muutoksia ei vaikuta voimakkaasti huonekalujen myyntiin. Suhdannevaihtelut ovat ennakoitavissa melko hyvin jonka mukaan alalla eletään.
Kilpailu markkinoilla
Markkinaosuus voidaan määritellä yksittäisen yrityksen osuutena koko alalla vallitsevasta myyntipotentiaalista. Markkinaosuuden ennakoiminen ei ole SOPE:n kannalta merkittävää, sillä suurin osa kalusteista valmistetaan tilauksesta jolloin tavara ei seiso varastossa. Markkinoiden kylläisyys, eli miten paljon markkinoille on jo myyty alan tuotteita on merkittävä tieto. Huonekalut ovat kestokulutustuotteita ja niitä ostetaan harvoin. Jos markkinat ovat kylläiset on valikoimaa uudistettava ja monipuolistettava, jolloin saadaan uusintaostoja.
Kilpailutilanne SOPE:N kannalat on polypoli, eli kilpailijoita on paljon ja tuotteet samankaltaisia. Tuotteet ovat osin erilaistettuja, sillä ne valmistetaan pääosin Suomessa ja korkeasta laadusta pidetään kiinni. Kilpailuetu etu syntyy kotimaisuudesta, korkeasta laadusta mutta silti "kohtuullisista" hinnoista. Sen lisäksi että yritys kilpailee muiden kalusteliikkeiden kanssa, se kilpailee myös muiden rahakäyttökohteiden kanssa. Ostetaanko perheeseen sohva vai lähdetäänkö matkalle. Yrityksellä ei ole selvää kilpailuroolia, sillä samankaltaisia yrityksiä on paljon. SOPE voisi olla markkinajohtaja ja haastaja yhdessä erilaisten tuotteiden ja yrityksen korken iän (60v) johdosta.
Julkinen valta
Julkisen vallan toimenpiteet eivät kosketa SOPE:a voimakkaasti. Se ei ole luvanvarainen elinkeino. Kuluttujansuojalaki asettaa tietyt laatuvaatimukset huonekaluille, mutta lainsäädäntö myös suojaa ja ohjaa yrittäjää. Markkinointiin liittyvät lait ja säännöt koskevat eniten tässä tapauksessa. SOPE:n käyttämät lehtimainokset on suunniteltava tarkasti, sillä alennukset ja useista eri osista koostuvat kokonaishinnat on merkittävä tarpeeksi selvästi ja yksiselitteisesti. Se tuo mainontaan tiettyjä haasteita.
Taloudellinen kehitys
Markkinoinnissa on otettava huomioon myös taloudellinen kehitys. Tänä päivänä kun lähestytään täystyöllisyyttä ja ostovoima kehityy positiiviseen suuntaan, on otollinen aika markkinoida kalliita kestokulutushyödykkeitä.
Tekniikan kehitys
Tekniikan kehitys on helpottanut ja tehostanut huonekalujen tuotantoa, mutta lisäksi myös luonut uusia markkinointikanavia. Markkinoille tuotavat uutuudet tuotetaan nopeasti ja kotisivut tarjoaa tuotetiedon ja tarjouskampanjat reaaliajassa. Toki huonekaluhankintoja tehdessä tuote halutaan nähdä kongreettisesti, mutta kuluttajan kannalta esim. hintavertailu internetissä on huomattavasti helpompaa kuin paikanpäällä liikeissä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti