Markkinointiviestinnän muotoihin kuuluvat mainonta, myyntityö, myynnin edistäminen (SP) sekä tiedotus- ja suhdetoiminta (PR).(1) Markkinoinnin porrasmallin avulla yritys voi suunnitella viestintäänsä. Nyt jatkamme jo erittäin tutuksi käyneen sohvahankintani kipuamista alaportaalta aina ylimmälle tasolle asti.
Muutama vuosi sitten en ollut kuullutkaan SOPE-nimisestä yrityksestä. Tietämättömyyteni korjaantui poketessani sattumalta myymälään ensimmäistä kertaa. Silloin en ollut ostoaikeissa, mutta yritys jäi mieleen.
Tietoiseen tietoisuuteeni yritys palasi jatkuvan lehtimainonnan kautta. Luen Helsingin Sanomat päivittäin melko tarkasti, ja vuosien varrella lehtimainokset ovat käyneet tutuksi ja niitä on alkanut seuraamaan puoli huomaamatta. SOPE herätti siis huomioni jo paljon ennen kuin olin edes valitsemassa sohvaa.
Päätettyäni sohvan hankinnasta, tiesin jo mallin melko varmasti ja tiesin myös, että ennen pitkää kyseinen malli tulee taas tarjoukseen. Ja niinhän siinä kävi, sohvani - 15 % hintaan jo tutuksi käyneissä Hesarin mainoksissa. Tässä vaiheessa kiinnitin myös huomiota mainoksen yksityiskohtiin, kuten sohvan mittoihin ja muihin ominaisuuksiin. Mainos sai herätettyä mielenkiintoni. Samalla mainos voimisti ostohaluani ja sai minut liikkeelle myymälään asti.
Sohvan paremmuus vahvistui myymälässä tuote-esittelyn kautta. Myyntityö oli juuri sopivaa minulle: sain katsella rauhassa eikä tyrkytetty liikaa. Apu oli kuitenkin lähellä ja sain vastaukset esittämiini kysymyksiin. Lisäksi myyjät toivat oma-aloitteisesti esille omia mielipiteitään joista oli myös apua valintoja tehdessä. Nämä toimet saivat aikaan minussa toimintaa ja päädyin kauppojen tekoon. Kangasvalinnan ollessa hieman hankala minulle, myyjät vakuuttivat omien valintojeni olevan hyviä.
Uusintaosto SOPE:sta ei ole vähäisten tarpeideni vuoksi todennäköistä lähiaikoina. Jos sohva osoittautuu hyväksi, harkitsen varmasti uusien osien, kuten nojatuolin ostoa SOPE:sta. Tästä pitää huolen minun kohdallani lähinnä mainonta, mikä muistuttaa minua yrityksestä ja tuotteista.
Uutuksien omaksujaryhmistä kuulun tässä tapauksessa selvästi enemmistöön. Tuote on ollut jo markkinoilla jonkin aikaa, enkä muutenkaan usein hötkyile uutuustuotteiden kanssa. Haluan yleensä ensin puolueetonta tietoa esimerkiksi ystäviltä kun teen isoja hankintoja. Tässä tapauksessa en sitä saanut, vaan perustin ostoni itse hankkimiini tietoihin ja tuntoihin.
SOPE:n markkinointiviestintäkokonaisuus koostuu varmasti kaikista neljästä osa-alueesta, vaikkei ne kaikki minua tavoitakaan. Mainonta lehdissä, ja muistaakseni myös radiossa tavoittaa suuren yleisön. Lisäksi toimipaikkamainonta, kuten näyteikkunat antavat kattavan kuvan valikoimista ohikulkijoille. Samoin internet tavoittaa lähes kaikki tänä päivänä. Myyntityö kuluttajille tapahtuu SOPE:n tapauksessa myymälöissä. Puhelin- ja kenttämyynti kuuluvat varmasti asiaan kun ollaan tekemisissä jälleenmyyjien kanssa. Myynninedistämistä (SP) SOPE harjoittaa messuilla, kuten Habitaressa, jossa tänäkin vuonna kävi kymmeniä tuhansia niin yksityisiä kuin ammattilaisvieraitakin. PR eli suhde- ja tiedotustoiminta kohdistuu omaan henkilökuntaan ja on sisäistä markkinointia. Sattumalta näin myös myymälässä tehdyn radiohaastattelun, joka ulos tullessaan oli erittäin positiivista ilmaista julkisuutta. SOPE sai tuotteensa ja niiden ominaisuuden haastattelussa hyvin esille.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Antti täällä taas on kirjoittanut kuin mikäkin....kirjoituskone?! Blogissa olisi voinut mainita, että mitä mallia käytät tuossa tietoisuuden tasoista ostopäätökseen. Muuten kyllä jälleen kerran hyvinkin maukas markkinointipala.
Lähetä kommentti