Yrityksen lajitelmalla tarkoitetaan kaikkia yrityksen markkinoimia tuoteryhmiä ja valikoimalla taas yhden tuoteryhmän sisällä eri vaihtoehtoja.(1) SOPE:n lajitelmaan kuuluvat hyllystöt, sohvat, pöydät ja tuolit. Valikoima muodotuu kunkin tuoteryhmän eri malleista. SOPE:n kohdalla lajitelma on rajattu suhteellisen suppeaksi, mutta valikoima on erittäin laaja, lähes rajaton. Valikoiman laajuus johtuu mittatilaustyönä tehdyistä säilytysjärjestelmistä ja esimerkiksi sohvaan valittavista sadoista kangasvaihtoehdoista. SOPE haluaa tarjota asiakkailleen hyvän perusvalikoiman ajattomia tuotteita, mutta yksilöllisyyttä ja vaihtelua saadaan aikaan asiakkaiden tarpeiden ja halujen mukaan. Tämän mahdollistaa oma tuotanto ja logistiikka, jotka ovat pitkälti yrityksen omia, ei ulkoistettu. Tällainen tarjooma ei ole huonekalualalla Suomessa kovin yleinen, ja SOPE on löytänyt tässä kilpailuedun. Normaalisti huonekaluliikkeet jälleenmyyvät lukuisten eri valmistajien tuotteita jotka ovat standardimalleja.
Tulevan sohvani elinkaari on arvioni mukaan kasvun ja kypsyyden rajamailla. Malli on ollut markkinoilla jo muutaman vuoden, mutta on muotoilunsa vuoksi vieläkin erittäin "tuore". Elinkaari voi olla tässä tapauksessa hyvinkin pitkä, sillä uutta ilmettä saadaan kunkin ajan mukaiseksi verhoilemalla sohva sopivalla kankaalla. Lisäksi eri kokoiset runkovaihtoehdot ja erilaiset jalat uudistavat sohvaa jatkuvasti.
Brändi, eli ostajan mielikuva tuotteesta luodaan tuotteen merkin, nimen, ulkoasun ja markkinointiviestinnän avulla. Sohvani mallin nimi on Mino. Nimi tuo minulle mieleen jotain Italialaista, mikä saatta hyvin olla tarkoistuskin? Yrityksen nimi on SOPE, siis jo vanha tekijä alalla. Jo yrityksen nimi saattaa luoda hyvän kuvan tuotteista, kuten tässäkin tapauksessa. Vanha luotettava valmistaja antaa hyvän lähtökohdan tuotemerkkien luomiseen. Myös yrityksen logo on tuttu lehtimainoksista. SOPE yrityksenä on varmasti tiytynlainen brändi, varsinkin alan piireissä, mutta suuri yleisö ei varmasti koe sitä brändinä. Kun tarkastellaan SOPE:n tuotemerkkejä, tässä tapauksessa Mino-sohvaa, en itsekään koe sitä brändinä, vaan yhtenä mallina muiden joukossa. Tälläisten kestokulutushyödykkeiden luominen isoiksi brändeiksi ei ole helppoa, toisin kuin maailmanlaajuiset tuotemerkit, kuten Coca-Cola.
Sitten pakkausten pariin. Koska sohvalla ei ole tähän tarkoitukseen sopivaa pakkausta, siirryn hetkeksi huonekaluista purukumiin. Jos on hyvä mielikuvitus voi sohvan ja purukumin välillekin luoda jonkin loogisen yhteyden... ;)
Kädessäni on 10 tyynyn Jenkki-pakkaus. Materiaali on metallipaperia, mikä suojaa purukumeja ilmalta, valolta, kosteudelta ja lialta. Lisäksi folio säilyttää aromit paremmin kuin esimerkiksi paperi. Vertailun vuoksi ostin myös Pirkka purukumia, jonka pakkaus on kartonkia. Materiaali ei ole yhtä hyvä, sillä jo kosteus pääsee sen läpi. Tuotteen suojaaminen ulkoisilta tekijöiltä on monessa tapauksessa olennainen osa pakkausta.
Käytön helpottamiseksi pakkauksissa on pyritty tiettyihin ratkaisuihin. Pirkan tuote on pakattu askiin jonka avausläpässä on erikoinen "annostelija", mikä on tosin osoittautunut täysin sudeksi. Läppä pysyy kyllä hyvin kiinni, mutta purkan saaminen on sen kustannuksella turhankin vaikeaa. Jenkin perinteinen folio toimii samalla tavalla kuin 20 vuotta sitten. Ei turhia hienouksia, paketti pysyy kiinni ja purkka on helppo painaa ulos paketista.
Pakkauksiin tulee mahtua tietty määrä tietoa, varsinkin elintarvikkeiden kohdalla. Tässä suhteessa Pirkka pesee Jenkin, sillä pakkauksen pinta-ala on paljon suurempi ja tuotetiedot helposti luettavissa. Jenkissä tumma teksti tumalla pohjalla, sekä pienen pieni fonttikoko ei palvele kuluttajaa. Jenkissä tuotemerkki on suurella, koska se itsessään luo tuotteelle arvoa ja erottaa kilpailijoista. Pirkalla merkki on suhteellisen pienellä, mutta sen sijaan "ksylitolipurukumi" saa kuluttajan suurimman huomion. Lisäksi pakkausten koot eroavat toisistaan. Jenkki mahtuu sopivasti taskuun, mutta Pirkan isompi pakkaus palvelee paremmin kotona. Segmentoinilla tuote voidaan suunnata erilaisille kohderyhmille.
Logistiikan helpottamiseksi pakkausten tulisi olla pieniä, keveitä ja helposti pakattavia. Hukkatilan minimoimiseksi pakkauksissa ei saisi olla "ilmaa". Jenkki täyttää nämä vaatimukset mitä parhaimmin, mutta Pirkan purukumit mahtuisivat pienempäänkin rasiaan. Toki isolla pakkauksella saadaan enemmän huomiota kaupan hylyllä.
1 kommentti:
Kolmikerrosmallin hyödyntäminen sohvaostoksissa toimi melko kivasti. Kaikki asiat tulivat sieltä esille. Hiukan sekavuutta oli hetken aikaa ilmassa kun hypättiin tohon purukumiaiheeseen mutta kyllä se punainen lanka sieltäkin löytyi kuten sohvatyynyjenkin välistä.
Lähetä kommentti