Nykypäivänä erilaisiin markkinointitapoihin törmää päivittäin. Aamulla ensimmäisenä Helsingin Sanomaa lukiessani voin samalla silmäillä kymmeniä mainoksia ja ilmoituksia. Mainokset tarjoavat usein tuotteita alennetuin hinnoin ja ilmoituksissa on mitä mielekiintoisempia uusia tuotteita. "Katse teräväksi mustikkauutteella" ja "rypyt sileiksi ties millä kemikaalilla". Tämänkaltaisella myyntimarkkinoinnilla on hyvä aloittaa päivä. Lehtien lisäksi törmään samankaltaiseen mainontaan kaduilla, televisiossa ja postiluukusta tippuneista mainoksista.
Viimeistään iltapäivällä puhelin soi, "Päivää, minkä tyyppisistä lehdistä olisit kiinnostunut. Laitetaanko tulemaan matkailulehti vai oletko kiinnostunut autoista". Kysyntämarkkinoinnin kanssa en välttämättä ole tekemisissä päivittäin, ainakaan tietoiseti, mutta liian usein silti. En pidä siitä, että henkilökohtaisia tarpeitani selvitellään, osaan itsenäisesti hakeutua oikeiden tuotteiden ja palveluiden luo kun tarve ilmenee.
Suomalaiset ovat tunnetusti kantasiakasjärjestelmien vakiokalustoa. Jokaisen lompakosta löytyy kortteja kauppaan jos toiseenkin, lisäksi apteekkiin, erikoisliikkeisiin ja huoltoasemille. Omasta lompakostani olen karsinut turhat kortit pois, koska liika on liikaa. Jos tiettyä korttia ei käytä kuin kerran vuodessa, se on mielestäni hyödytön. Sen sijaan täytyy myöntää, että S-etukortti on ainoana korttina aktiivisessa käytössä lähes päivittäin. Korttien luoma asiakasmarkkinointi mahdollistaa yrityksille asiakkaiden tarpeiden, elämäntyylin ja ja ostojen tarkan selvittämisen. Kaikki ostokset ja ostopaikat rekisteröityvät, jolloin aineisto selvitysten tekemiseen on kattava.
Muutama vuosi sitten törmäsin ensimmäistä kertaa todelliseen täsmämarkkinointiin. Olin asioinut ketjuravintolassa lähellä asuinpaikkaani ja vilauttanut kantasiakaskorttia maksaessani. Muutaman viikon kuluttua sain kirjeen jossa oli alennuskuponki kyseiseen ravintolaan. Selvästikin käyntini oli rekisteröity ja sen perusteella järjestelmä oli blogannut tietoni ja laittanut tulemaan tarjouskirjeen juuri Minulle. Analysoin tietoisesti kaikkea minua ympäröivää markkinointia, ja sen vuoksi ymmärsin tämänkin kirjeen tarkoitusperän. Koska en välttämättä pidä tämänkaltaisesta suhdemarkkinoinnista, asiakkaiden yksilöinnistä ja ostokäyttäytymisen tutkimisesta, en käyttänyt tarkoituksella tarjousta hyväksi. Ravintolakin taisi mielestäni olla aika surkea.
Nykyaikaisen markkinoinnin perustana ovat sopivan kohderyhmän etsiminen ja asiakassuhteiden ylläpito. Edellä esittämäni esimerkit ovat tavalla tai toisella juuri tätä. Tuotteiden mainostaminen, alennetut hinnat ja näyttävät esillepanot myymälöissä saa kuluttajan kokeleimaan tuotetta. Kun asiakas on jo palvelun tai tavaran vakiokuluttuja, pidetään asiakassuhdetta yllä erilaisin eduin. Ostohyvitykset tai erikoishyvät täsmätarjoukset tietylle asiakassegmentille pitää asiakassuhteitä yllä.
Tämän päivän markkinointi on kehittynyt ihmisten käyttäytymisen perusteella ja ostotottumusten tarpeiden tyydyttämiseksi. Teknologian kehittyminen on mahdollistanut tarkkojen tutkimusten tekemisen ja analysoinnin. Markkinointitutkimuksen avulla pyritään pysymään kuluttajien mieltymysten perässä ja tämän kautta kohdistamaan markkinointi oikeille henkilöille oikeilla tavoilla. Hyvinvoinnin ja ostovoiman kasvu ovat osaltaan luoneet markkinoinnille nykyiset piirteet. Kulutuksen kasvaessa on myös markkinointiin liikenevät eurot lisääntyneet.
Markkinointi on omassa elämässäni "mielenkiintoinen ilmiö", jonka kehittymistä ja uusien keinojen havaitsemista on mukava seurata ja analysoida. Se että markkinointi on jokapäiväistä ja esillä miltei jokapuolella on arkipäiväistänyt sen. Kaikkea markkinointia ei voi huomata ja analysoida sitä tietoisesti. Tämän vuoksi olen itsekin markkinoinnin urhi, niin kuin jokainen meistä... enemmän tai vähemmän.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
hmm..aika vähän jää tilaa kommentoinnille, sen verran tyhjentävää tekstiä!hyvä antti!
näkemystäsi kysyntämarkkinoinnista uskallan kuitenkin hieman kritisoida..tai en edes kritisoida mutta..nykypäivän markkinointitrendihän tuntuu olevan uusien (turhien?) tarpeiden luominen ja ihmettelenkin siis miten saat tietoa uusista tuotteista jotka sinua saattaisivat kiinnostaa, jos suljet korvasi kysyntämarkkinoinnilta?olisihan kamalaa, jos sinulta jäisi jokin turha hyödyke hankkimatta/kokematta vain oman sulkeutuneisuutesi vuoksi..=) perjantai iltapäivän jatkoa!:)))
Hienoa kirjoitusta. Pidin erityisesti kun kerroit omia ajatuksiasi tarvekartoituksesta. Kypsää tekstiä ja hyviä mielipiteitä. :)
Lähetä kommentti