Markkinointikanavalla tarkoitetaan välittäjien ketjua, jonka kautta tuote siirtyy asiakkaalle. Seuraavaksi käsittelemäni SOPE:n markkinointikanava on osaksi tietoa, mutta osa jää arvailujen varaan. SOPE tuottaa osan kalusteista itse, mutta valikoimassa on myös muualla tuotteuja kalusteita. Sohvani on omaa tuotantoa ja se on valmistettu Lahdessa. Lahdesta sohva kulkee oman kuljetuspalvelun kautta suoraan tilaajalle, joko oman myymälän tai erillisen jälleenmyyjän kautta. SOPE:lla on suhteellisen laaja jääleenmyyjäverkosto, joka koostuu pääasiassa Vepsäläisen ja SOPE:n omista myymälöistä. Jos paikkakunnalla ei ole Vepsäläisen huonekaluliikettä, on jälleenmyyjänä jokin muu kalustetalo. Tämän lyhyen ketjun jälkeen sohva onkin asiakkaalla. Tässä tapauksessa markkinointikanava on aika suppea ja välikäsiä vähän.
SOPE on valinnut valikoivan eli selektiivisen jakelun. Vepsäläinen on selvästi valittu pääjakelijaksi, ja muita yrityksiä vasta tarpeen mukaan. SOPE:lla ei ole tarvetta laajempaan jakeluun, sillä sohvia ostetaan rajoitetusti, ja laadukasta kotimaista sohvaa ei kannata antaa myyntiin "halpahalliin" jo imagokysymysten vuoksi.
Sohvan jakelu on myös yksinkertaistettu. Sohva valmistetaan tilauksesta, jolloin varastointi jää hyvin lyhytaikaiseksi. Kuljetus tapahtuu SOPE:n oman kuljetusliikkeen kautta. Tilauksen hoitavat SOPE:n oma henkilökunta tai jälleenmyyjien asiakaspalvelijat.
Ulkoisella ja sisäisellä saatavuudella tarkoitetaan sitä, miten hyvin tuotteet löydetään toimipaikassa ja miten toimipaikkaan löydetään. Vepsäläisen huonekaluliikkeet ovat tunnettuja ja perille löydetään varmasti helposti. SOPE:n oma myymälä Helsingin keskustassa on helposti löydettävissä, mutta Malmin isompi myymälä on hieman syrjässä. Malmin myymälän etuna on ilmainen pysäköinti ja hyvät yhteydet omaa autoa käytettäessä. Aukioloajat ovat mielestäni hyvät, sillä jo Vepsäläinen pitää ovensa auki aamusta iltaan. SOPE:n omat myymälät sen sijaan sulkevat jo kuudelta. Itse myymälästä on helppo löytää tuotteet jo kokonsakin ansiosta, sohvaa on vaikea saada piiloon... Myös asiakaspalvelu pelasi hyvin, myyjien apu oli heti käytettävissä.
SOPE ei juurikaan käytä suoramarkkinointia. Harva haluaa ostaa kalliita kalusteita ensin näkemättä niitä. Asiakkaan halutessa, voi kalusteita varmasti tilata sähköpostin ja puhelimen välityksellä, mutta arvelen sen olevan vähäistä tällä alalla.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti